dinsdag 15 november 2016

DECEMBER-SWAP 2016: 3D

December.. feestmaand.. de Sint, Kerst, Oudejaarsavond..
Deze maand (november) mag ik voor Arja een swapje maken..
zoekend naar een A-patroon kwam ik vandaag het mooie A-Dalfa-patroontje tegen.. link
en dacht ik automatisch aan een toepassing met Hollibaugh-"planken"..

Haha..
ja die term viel me onmiddellijk op in het boeiende boek "De praktijk 1" van MT en RR ..
(dat ik heb gewonnen bij een uitdaging van Arja op facebook..
nogmaals bedankt Arja.. ben er heel blij mee!..
en ik probeer vanaf nu zoveel mogelijk de terminologie uit het boek te volgen..
stap voor stap :-)..
voorlopig nog wel gevolgd door een "vertaling"
die door de jaren heen zo gegroeid is op ons clubje bij clubs.nl..)


Opdracht:

















Voorbeeldfoto Magda


1.
Plaats met potlood, op een tile / tegeltje de 4 hoekpunten
en verbind ze met een mix van rechte, gebogen en scheve lijnen..

2.
Voor de string/verdeellijnen maken we dus gebruik van het Hollibaugh-patroon (link).

Teken enkele Hollybaugh-planken achter elkaar kriskras of mooi geordend..
Ze hoeven niet even breed te zijn!
Maak ze echter breed genoeg want ons A-Dalfapatroon wordt in het vlak van de planken getekend..

3.
Tangle / teken het A-Dalfapatroon in minimaal twee van de Hollibaugh-planken.

4.
Tussen de planken zijn er nu een aantal segmenten / tekenvlakken ontstaan,
die we gedeeltelijk gaan opvullen met tangles / patronen.

5.
Je eerste tangle / patroon begint met de eerste letter van Sint, Kerst of Oudejaarsavond. link

6.
Eén vlak blijft wit.

7.
Eén vlak kleur je zwart of vul je met een tangle / patroontje waar veel zwart in voorkomt.

8.
De andere patroontjes kies je zelf!
Ik koos er al voor om één segment te vullen met Hollibaugh :-)

9.
Extra uitdaging: (niet verplicht):

Spring met één tangle / patroontje over het "hek" van kader of string.
Het mag zelfs langs de achterkant van je tile / tegeltje doorlopen...

(tip uit De Praktijk 1 waar dit besproken wordt voor Zinger.. ongetwijfeld mijn lievelingspatroon dat in bijna al mijn creaties wel ergens opduikt.. en al sinds mijn jeugd achter mijn voornaam prijkt.. toen zentangle en zinger niet eens bestonden!.. waaahhhhhhh :-)..)

10.
Schaduw:
Besteed extra aandacht aan het schaduwen.. de titel hierboven = 3D!..
Zorg zeker voor een mooie gelaagdheid bij Hollibaugh! Begin met de "bovenste" plank.. enz..

Veel tangle-plezier!

NB Vergeten jullie ook niet om je creatie van vorige maand op onze weblog te tonen? Dankjewel!


6 opmerkingen:

  1. Ik vind het op zich een leuke opdracht, maar als ik al die punten zie gaat het me duizelen. Ik persoonlijk vind het wat veel van het goede waar je uit kunt kiezen of waar je aan moet voldoen, nog even denken over deelneming.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vrijheid blijheid.. soms uitdagingen met veel stappen.. soms algemener.. zo komt iedereen eens aan bod.. ;-)

      Verwijderen
    2. de extra uitdaging is niet verplicht hé maar voegt iets extra's / speels toe aan je werk.. soms moeten we eens een stapje verder gaan.. ook al komen we dan uit onze comfortzone :D

      Verwijderen
  2. Hallo dames! Even nog een woordje van mij.. we zentanglen en swappen als hobby.. en jullie kennen mijn devies wat het tanglen betreft.. vrijheid blijheid.. als je aan 't tanglen bent en je hebt een onweerstaanbare drang om het net even anders te doen dan doe je dat!.. ook hier mag je stappen wissen als je het niet leuk vindt of het ietskepetietske anders wil.. de kern moet er natuurlijk zijn: hollybaugh en in min. 2 planken het A-Dalfa-patroon! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp wat Carmela bedoelt en kan daar wel inkomen, aan de andere kant is het wel een leuke uitdaging. Wat ik ERG jammer vind is dat steeds minder deelneemsters hun werk online zetten en er ook steeds minder deelneemsters zijn!!!! Misschien alleen nog FB? Zou dat (omdat het e.e.a. simpeler maakt) meer mensen aantrekken???? Ik roep maar wat hoor Magda, vind het vooral voor jou vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hey annemarie.. voor de nov. swap hadden we 10 deelnemers.. dus het aantal deelnemers schommelt.. inderdaad lukt het op geen enkele manier om de swapjes voldoende online te krijgen.. wat swapbot betreft is het vervelend dat we soms tot zelfs driemaal na mekaar dezelfde swappartner krijgen.. maar swapbot biedt wel een zekere controle door het toekennen van punten.. als iemand zich niet aan de afspraken houdt wordt dat zichtbaar voor derden.. ik wil wel als proef een swap opstarten via Facebook.. weet jij welke leden van de dzs niet op facebook zitten? bedankt voor het meedenken!!

      Verwijderen